sobota, 10 sierpnia 2013

Babciny placek

Ile może być wart stary, pożółkły zeszyt, gdzieś z lat 80, wypełniony niemodnymi przepisami, poplamiony tłuszczem oraz noszący liczne ślady użytkowania?
Dla mnie jest bezcenny. Zwłaszcza teraz gdy nie można się już zwrócić do osoby, która starannym pismem zapisała w nim mnóstwo przepisów. 
 








W pamięci na zawsze pozostaną wspomnienia wspólnych chwil spędzonych w kuchni na lepieniu pierogów, ucieraniu masy w makutrze, krojeniu marchewki na sałatkę i wielu innych rzeczach - w tym na graniu w karty czekając aż placek upiecze się na złoty kolor.

Jak można się pozbyć nawyku pytania się po raz kolejny o banalne rzeczy? Mimo tego, że oczywiście zna się odpowiedź. "Babciu a ogórki małosolne to zalewasz ciepłą czy zimną wodą?" albo "Do wiśniówki ile pestek należy wrzucić?"
 
Już nie usłyszę "Dziecino tak na oko".

Babciny zeszyt jest teraz moim największym skarbem. Teraz do plam dołączają łzy, których ciągle nie mogę powstrzymać przy jego przeglądaniu.
 
 
"Dobry i szybki placek z owocami" - taki jak Babcia robiła, gdy nie miała czasu - bo przecież placek zawsze musi być!
 
"4 jajka całe, 1 szklanka cukru, 1 szklanka mąki, 2 łyżki kartoflanki, 1 łyżeczka proszku do pieczenia, pół kostki masła. Masło z cukrem utrzeć na puch, dodać obie mąki i proszek, potem roztopione masło. Wszystko dobrze wymieszać, wylać do dużej tortownicy, na wierzch poukładać owoce (śliwki, jabłka itp.). Upiec na złoto.Posypać cukrem pudrem."

* Upiekłam w kwadratowej tortownicy, bok 25cm.
** Piekłam gdy jeszcze można było dostać ostatni agrest i czarną porzeczkę.

7 komentarzy:

  1. Szkoda że moje babcie nie mają takich zeszytów.
    Uwielbiam takie placki
    Zapraszam do mnie na muffinki z borówkami ...

    OdpowiedzUsuń
  2. Masz racje taki zeszyt to bezcenna pamiątka... Sama mam taki, który pisała moja mama jak miała 20 lat :) arze go ogromnym sentymentem.... szkoda tylko ze wiele kartek już wyblakło :(

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzień dobry, jestem zainteresowana współpracą z Pani blogiem, proszę o kontakt:) wspolpraca@armadeo.pl

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeden z najpiękniejszych wpisów jakie czytałam...

    OdpowiedzUsuń
  5. Dlaczego nie podajesz swego imienia...

    OdpowiedzUsuń
  6. http://annsplate.blogspot.com/ świetny blog, ja polecam swój:)

    OdpowiedzUsuń